Zoeken
  • Tunetta Klap

Online Eventplatform: Hoe kies ik de juiste?

Online events en meetings zijn sinds de COVID-19 uitbraak hot-topic. Ter illustratie: Zoom verviervoudigde de omzet in 2020 ten opzichte van 2019. De wereldwijde markt voor virtuele events was goed voor zo'n 94 miljard dollar in 2020, volgens een rapport van Technavio. En het wordt nog veel gekker. Volgens hun calculaties zal deze markt in 2025 maar liefst 269 miljard dollar waard zijn!


Door deze stevige groei, is de opkomst van eventplatformen ook massaal. Er zijn verschillende diensten op de markt waarmee jij jouw online of hybride event kunt inrichten, livestreamen en beheren. Maar een overschot in aanbod brengt ook een hoop vragen met zich mee. Welke eventplatform past het beste bij het event dat je gaat hosten?


Eventplatform of streamingsdienst: Wat is het verschil?

Laten we bij het begin beginnen. Platformen, streamingsdiensten, online omgevingen - wat is nou wat? Een platform en een streamingsdienst zijn namelijk niet hetzelfde, en verschillen wel degelijk van elkaar. Een platform is de omgeving waarop het event te volgen is. Dit is de online locatie waar je jouw deelnemers naartoe verwijst en waar je de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld interactie met de kijker te creeren.

Een streamingsdienst is simpelweg de player die het mogelijk maakt om de livestream af te spelen (denk aan: Vimeo, YouTube).


Dan volgt de volgende vraag: Wanneer kies ik dan voor wat?

Dat ligt volledig aan de invulling van je event. Als het voornamelijk gaat om het ''zenden'' van informatie richting de kijker in een enkele plenaire sessie, zonder enige interactiemogelijkheid, dan is een streamingsdienst wellicht voldoende. Wil je wel interactie met je kijkers, door middel van bijvoorbeeld een chatbox, polling, bedrijfsstands etc. of een programma met meerdere sessies tegelijkertijd dan is een platform waar alles centraal staat een aanrader. Wat een eventlocatie als het ware voor een offline event is, is een eventplatform voor een online event.


Hoe bepaal je nou welk platform het meest geschikt is voor jouw online event? Waar let je op, en wat heb je nodig?

  • Doel en doelstellingen: Waarom organiseer je jouw event? Wat wil je bereiken? Wil je leads genereren, je doelgroep aan je binden of voorzien van bepaalde informatie?

  • Hoeveel interactie wil je? Voldoet een algemene chatbox, of wil je ook polls uit kunnen sturen waar live op gereageerd kan worden? Let op dat je niet te veel functionaliteiten in het platform giet, waardoor mensen overstroomt worden met interactie-mogelijkheden en afgeleid worden van het hoofdprogramma.

Interactiemogelijkheden op een rij:

  • Registratie en tickets: Sommige platformen nemen ook de registratie en het salesproces op zich, waardoor deelnemers direct in het juiste platform terecht komen en automatisch een profiel en bijbehorende mails ontvangen.

  • Multistreaming: Wil je meerdere sessies tegelijkertijd hosten, dan i shet belangrijk om een platform te kiezen wat deze functie ondersteunt.

  • Sponsormogelijkheden: Is jouw event afhankelijk van sponsor-inkomsten? Kies dan een platform met voldoende mogelijkheden qua branding voor de sponsoren, zodat zij hun zichtbaarheid krijgen (een eigen bedrijfspagina binnen het platform bijvoorbeeld)

  • Virtuele beursstands: Wil je een online beurs organiseren, waarin de bezoeker virtueel verschillende stands kan bezoeken? Mogelijk! Kies dan een platform wat deze functie ondersteunt, zodat je een complete online beursvloer kunt vullen.

  • Interactie met openbare chat, polls of Q&A: Goede interactie is onmisbaar bij een online of hybride event. Je wilt de mening en input van de kijker ontvangen, en dit kun je op verschillende manieren doen.

  • 1-op-1 chat: Wil je mensen met elkaar in verbinding brengen, dan kun je kiezen voor een 1-op-1 chat waarbij de bezoekers onderling met elkaar kunnen connecten.

  • On demand sessies na afloop: Dit is de perfecte oplossing als je na afloop van het event de kijkers nog wilt trakteren op extra content. Plaats deze content op het platform wat bijvoorbeeld nog een week inzichtelijk is na afloop.

  • Branding: De uitstraling van het platform in jullie eigen huisstijl is wat mij betreft een must! Je wilt dat de bezoeker direct herkent dat hij bij jullie event aanwezig is.

  • Video interactie: Wil je dat de deelnemers elkaar ook nog kunnen zien, dan is een integratie met Zoom of Teams een optie.

  • Koppelingen met andere systemen: Wanneer je al beschikt over een eigen CRM-systeem of e-mailmarketingplatform, dan is het raadzaam om een toegankelijk en ‘open’ platform te selecteren. Zo kun je real-time koppelingen maken met andere systemen.

  • Rapportage en data: Als je na afloop van het event de statistieken wilt bekijken, is het handig om te kiezen voor een platform dat dit oplevert na afloop van het event. Zo kun je inzien waar bepaalde kijkers afhaken, waar ze geinteresseerd in zijn en welke sessies zij bijvoorbeeld bezocht hebben.






15 keer bekeken0 reacties